FAQ – Veel gestelde vragen
Algemeen
Wat is een gebiedsprogramma en wat staat daarin?
Na het vaststellen van de gebiedsvisie hebben we in kaart gebracht wat de effecten van woningbouw op de omgeving zijn. Er is zorgvuldig gekeken wat het effect van de toekomstige ontwikkeling is op onder andere natuur, klimaat, de huidige wijken, benodigde voorzieningen en mobiliteit in de stad. Dat is uitgewerkt in de zogeheten milieu effect rapportage en vertaald in het gebiedsprogramma Oostflank.
Het programma is een verdere uitwerking van de visie. In het gebiedsprogramma is een aantal belangrijke keuzes gemaakt. Zo komen er ongeveer 4.100 woningen op de golfbaan en ongeveer 1.150 op de Purmer-Zuid Zuid. In het midden van de golfbaan komt een meer stedelijk gebied met dichtere bebouwing en de voorzieningen zoals openbaar vervoer en de winkels. Autoverkeer vanaf de golfbaan gaat voor 100% via de Baanstee-Oost naar de N244. De Purmerenderweg en de Westerweg worden afgewaardeerd en er komt een verkeerskundige ‘knip’ zodat autoverkeer beide wegen niet meer als doorgaande route kan gebruiken. Met het toevoegen van een watergang tussen Purmer-Zuid Zuid en het bos wordt een natuurlijke overgang gecreëerd tussen wonen en natuur.
Op de pagina Ontwerp vindt u meer informatie en uitlegvideo’s.
Waar kan ik het gebiedsprogramma vinden?
U vindt het programma op de pagina Ontwerp.
Waar kan ik de gebiedsvisie vinden?
U vindt de gebiedsvisie en een video met een korte uitleg op de pagina Visie. De visie is inmiddels vertaald in het ontwerp gebiedsprogramma Oostflank. Meer leest u op de pagina Ontwerp.
Waarom een gebiedsvisie voor de Oostflank?
In de Oostflank zijn verschillende vraagstukken. Op de Purmer-Zuid Zuid en op de locatie van de golfbaan willen we woningen ontwikkelen, willen we het bos versterken en er zijn andere opgaven zoals klimaat en mobiliteit. Door één visie te maken kijken we naar de combinatie wonen, natuur en recreatie voor het hele gebied in plaats van per locatie. De gebiedsvisie is vertaald in een programma.
Is er kans dat ook de rest van het bos bebouwd gaat worden in de toekomst (Oostflank 2)?
Nee, in de gebiedsvisie en het programma geven we aan waar woningen kunnen komen in de Oostflank. Het Purmerbos blijft behouden. Dat staat zowel in de visie Oostflank, het gebiedsprogramma Oostflank als de visie op de Purmer beschreven. We kijken hoe het bestaande bos versterkt kan worden.
Wat gaat er gebeuren met het Purmerbos?
Het bos blijft behouden en wordt versterkt. Er komt geen directe verbinding tussen de nieuwe woningen op de Purmer-Zuid Zuid en het rustige bos. We willen de bospercelen tussen de twee bosdelen met elkaar verbinden. Daarnaast wordt de IJsselmeerlaan doorgetrokken als route voor de bus. Deze nieuwe verbinding wordt zorgvuldig ingepast in het bos. Meer informatie hoort u ook in de video’s op de pagina Ontwerp.
Krijgen we een groter recreatiebos?
We willen het bestaande bos versterken en vergroten. Het vergroten willen we doen door de weilanden tussen beide bospercelen met elkaar te verbinden. Hierbij zijn we wel afhankelijk van de medewerking van de grondeigenaren. Of het recreatiebos wordt of een ander type bos staat nog niet vast.
Waarom is Staatsbosbeheer geen partner meer in dit project?
Tot eind van de zomer 2023 was ook Staatsbosbeheer een van de actieve samenwerkende partijen. In de wijziging van de uitgangspunten is gekozen voor woningbouw op de golfbaan en het weiland in de Purmer-Zuid zuid. Dat betekent dat het bos bij de Purmer-Zuid zuid niet voor woningbouw wordt gebruikt en er geen directe toegang vanaf de nieuwbouw naar dit rustige bos komt. Daarom verandert de rol van Staatsbosbeheer van samenwerkende partij naar actieve buur.
Wat gaat er gebeuren met de golfbaan/Hoe lang kan er nog gegolfd worden?
De golfbaan gaat op termijn weg. Op dit moment is nog moeilijk te zeggen hoe lang er nog gegolfd kan worden. Dit is onder andere afhankelijk van de snelheid van de planvorming,de bijbehorende procedures en de fasering van de bouw. Het clubhuis en het hotel blijven de komende jaren behouden en voorlopig blijft het een opvanglocatie.
Hoe kan ik meedenken?
In de afgelopen periode zijn er verschillende sessies geweest waarin de inwoners van Purmerend en de ondernemers, woningzoekenden, gebruikers en bezoekers van de Oostflank mee konden denken. De gebiedsvisie is ondertussen vastgesteld en vertaald in een ontwerp gebiedsprogramma. De participatie is daarmee niet afgerond. Er komen nieuwe momenten waar meegedacht kan worden. Op de pagina Ontwerp leest u hoe u kunt reageren op het programma.
Hoe kan ik bezwaar maken tegen de plannen?
In april 2024 ging de gemeenteraad akkoord met de gebiedsvisie. Die is nu verder uitgewerkt in een gebiedsprogramma. Het ontwerp programma ligt vanaf 27 oktober zes weken ter inzage. Op de pagina Ontwerp leest u hier meer over.
Wat is er gebeurt met mijn opmerkingen/zienswijze tijdens de laatste informatieronde?
Voor de zomer hebben we tijdens een inloopbijeenkomst de concept voorkeursvariant getoond. De opmerkingen die we tijdens de avond, via de enquête tijdens gesprekken van u hebben gekregen hebben we verwerkt in een verslag. Deze vindt u op de pagina Meedoen.
Houden jullie rekening met Dogrun in het gebied?
Ja, de ontsluiting vanaf de golfbaan gaat over het gebied waar DogRun nu gebruik van maakt. Er is ruimte naast de nieuwe weg. Met Dogrun bespreken we of er voldoende overblijft voor zijn bedrijf. Zo niet dan is er ruimte om Dogrun te verplaatsen ten zuiden van Waalpaal.
Waarom wordt het waterpeil verhoogd?
De golfbaan en de Purmer Zuid Zuid worden aangesloten op het stedelijk waterpeil. Dat is iets hoger dan het waterpeil nu is in deze gebieden. Door het water op de golfbaan en Purmer Zuid Zuid te koppelen aan het bestaande stedelijke watersysteem ontstaat er ook in de bestaande wijken meer capaciteit om water op te vangen en schade bij piekbuien te voorkomen.
De wijziging van het waterpeil heeft geen invloed op de bomen in het Purmerbos. Het waterpeil in het Purmerbos wordt niet gewijzigd.
Planning
Wat is de planning?
De actuele planning leest u op de pagina Proces.
Wanneer verwachten jullie te beginnen met bouwen?
Afhankelijk van de voortgang van ruimtelijke procedures verwachten wij in 2026 te kunnen starten met de voorbereidingen van de bouw en kan er vanaf 2027 gebouwd worden.
Wonen
Waarom komen er woningen in de Oostflank?
Op veel plekken binnen de bestaande stad worden al nieuwe woningen gebouwd. Het is ook de opdracht vanuit de provincie om de woningnood zo veel mogelijk binnenstedelijk op te lossen. Maar in Purmerend vinden we dat we heel veel gedaan hebben en dat we niet alles binnenstedelijk kunnen oplossen. Mensen blijven tegenwoordig langer zelfstandig in hun huis wonen en wonen vaker alleen, waardoor meer woningen nodig zijn. Daarnaast zien we kansen om in de Oostflank een hoger aandeel grondgebonden woningen te realiseren dan bij binnenstedelijke ontwikkelingen.
Hoeveel woningen komen er in de Oostflank?
Op de golfbaanlocatie 4.000 – 4.500 woningen, in de Purmer-Zuid Zuid 1.000 tot 1.300 woningen. In de voorkeursvariant die we hebben uitgewerkt in het ontwerp gebiedsprogramma wat nu ter inzage ligt, gaan we uit van ongeveer 4.100 woningen op de golfbaan en ongeveer 1.150 op de Purmer-Zuid Zuid.
Waarom zoveel woningen?
Binnen Purmerend, en vanuit de regio, is er veel vraag naar woningen. Vrijwel elke doelgroep – van starter, jong gezin tot senior – zoekt een woning en vooral een betaalbare woning en bij voorkeur zo snel mogelijk. Bij de binnenstedelijke locaties komen hiervoor nieuwe woonmilieus met appartementen. Tegelijkertijd is er ook een meer kwalitatieve vraag naar landschappelijk wonen aan de rand van de stad. De Oostflank biedt kansen om deze woningen te ontwikkelen
Een uitgebreidere onderbouwing leest u op de website van de gemeenteraad.
Voor wie worden de nieuwe woningen?
Deze woningen zijn bedoeld voor veel verschillende doelgroepen: van starters en (jonge) gezinnen tot senioren. Er komen verschillende woningtypen, waaronder ook 16 woonwagenstandplaatsen en zorgwoningen.
Hoeveel sociale huurwoningen komen er?
Bij de Oostflank hanteren we, net als bij andere ontwikkelingen in de stad, het uitgangspunt om 30% sociale huurwoningen te bouwen, 40% betaalbare woningen (middeldure huur en betaalbare koop) en 30% vrije sector.
Hoe ziet de bebouwing op de golfbaan eruit?
In het midden van de golfbaan komt een meer stedelijk gebied met dichtere bebouwing van gemiddeld 6 tot 8 lagen met enkele hoogte accenten en de voorzieningen zoals openbaar vervoer en de winkels. Autoverkeer vanaf de golfbaan gaat voor 100% via de Baanstee-Oost naar de N244. De Purmerenderweg en de Westerweg worden afgewaardeerd en er komt een verkeerskundige ‘knip’ zodat autoverkeer beide wegen niet meer als doorgaande route kan gebruiken.
In het gebied komen alle voorzieningen die nodig zijn in een wijk, zoals basisscholen, zorgvoorzieningen, een buurtsupermarkt en sportvoorzieningen. De scholen komen in de buurt van de Westerweg zodat ook kinderen uit Purmer-Noord en Purmer-Zuid naar school kunnen in de Oostflank. Hiermee ontstaat er meer samenhang tussen de wijken.
Meer informatie leest u op de pagina Ontwerp.
Hoe ziet de bebouwing op de Purmer-Zuid Zuid eruit
Er komt een stedelijk woonmilieu in Purmer-Zuid Zuid. Bestaande uit hoge dichtheden en voorzieningen langs de Verzetslaan en grondgebonden programmering met lagere dichtheden richting het bos en de Westerweg. Aan de Groeneweg wordt een basisschool gerealiseerd. De bewoners van de Purmer-Zuid Zuid doen straks boodschappen in de bestaande winkelcentra.
Het bos ten zuiden van Purmer-Zuid Zuid bevat waardevolle natuur in de vorm van het daar aanwezige moeras. In Purmer-Zuid Zuid bestaan de ontwikkelingen vooral uit nieuwe woningen tegen Purmer-Zuid aan (wel in de buurt van het moerasgebied). Tussen de nieuwbouwontwikkeling en de natuur wordt daarom een bufferzone gecreëerd om voldoende afstand te waarborgen. De nieuwbouw kan daarnaast qua geluid een afschermende werking hebben op het moerasgebied. Meer hierover vindt u in de video’s op de pagina Ontwerp.
Waar kan ik me inschrijven voor een woning?
Het is nu nog te vroeg om u in te schrijven voor een woning. Bij abonneren op de nieuwsbrief kunt u aangeven dat u belangstelling heeft voor een woning. Voor de sociale huurwoningen moet u ingeschreven staan op Woningnet of Woonmatch Waterland.
Waarom willen jullie houten woningen bouwen?
Houtbouw is een aantrekkelijke manier om het woningtekort op een duurzame en betaalbare manier gedeeltelijk op te lossen. Daarmee geven we invulling aan de ‘Greendeal Houtbouw’ die is afgesloten binnen de Metropoolregio Amsterdam. Naast het bouwen met hout, met het oog op de toekomst en betaalbaarheid, passen we systeem- en fabrieksmatige bouw toe.
Welke voorzieningen krijgt de wijk?
Alle voorzieningen die nodig zijn. Zoals een supermarkt, sport, gezondheidszorg (onder andere huisarts, apotheek, fysiotherapeut), scholen en kinderopvang.
Verkeer
Hoe worden deze woningen bereikbaar/waar lopen de wegen?
Lopen, fietsen en het gebruik van de snelle bus worden in de Oostflank gestimuleerd, maar er blijft voldoende ruimte voor het gebruik en parkeren van de (deel)auto. Om de woningen op de golfbaan te kunnen bereiken komt er een aansluiting via de Baanstee naar de N244. Daarnaast wordt de IJsselmeerlaan doorgetrokken als route voor de bus. Deze nieuwe verbinding wordt zorgvuldig ingepast in het bos.
De Purmerenderweg (tussen Middentocht en Grotenhuysweg) en Westerweg worden autoluw en hier komen geen nieuwe aansluitingen voor autoverkeer. De woningen in de Purmer-Zuid Zuid zijn naast lopend en fietsend ook te bereiken via een nieuwe weg parallel aan de Verzetslaan. Deze nieuwe weg wordt op de verzetslaan aangesloten via het kruispunt Verzetslaan/Dom Helder Câmarastraat en het kruispunt Verzetslaan/Persijnlaan.
Hoe zien de verkeersknip op de Purmerenderweg en de Westerweg er uit?
De Westerweg verbindt met één rechte lijn de verschillende plangebieden aan elkaar. Het is nu een weg die door de voetgangers, fietsers, sporters en auto’s wordt gebruikt. Om de weg prettiger te maken voor langzaam verkeer kiezen we ervoor de Westerweg te knippen. Hiermee is de weg niet meer aantrekkelijk voor doorgaand autoverkeer. En prettiger voor buurtbewoners om te lopen, rennen en fietsen. Voor de Purmerenderweg wordt een vergelijkbare knip voorgesteld. Hiermee verdwijnt het doorgaande verkeer. Ook de bestaande buslijn kan op termijn via de doorgetrokken IJsselmeerlaan gaan rijden.
Hoe ziet het doortrekken van de IJsselmeerlaan eruit (Purmerenderweg en Bossenbuurt)?
Met de knip wordt het doorgaande autoverkeer van de Purmerenderweg afgehaald. Ook de bestaande buslijn over de Purmerenderweg kan mogelijk via de doorgetrokken IJsselmeerlaan gaan rijden. Om zo min mogelijk bos ‘af te knippen’ voor de busbaan komt de busbaan op de gepaste afstand van de percelen van de bewoners van de Purmerenderweg. Voordeel is dat tussen de achter percelen een loods en groenstrook aanwezig is. Met het aanbrengen van een dijkje en beplanting wordt het zicht op de busbaan en het geluid verminderd.
Met het doortrekken van de IJsselmeerlaan voor het busverkeer gaat er ook iets veranderen voor de bewoners aan het Sellingerbos. Wat nu een parkeerplaats is wordt straks gebruikt als busbaan. Binnen de bestaande bomenrij kan de busbaan ingepast worden.
